Jdi na obsah Jdi na menu
 


CS:Source

CS:Source je už nějaký ten den na světě, a tak vám přinášíme první dojmy. Jak jistě všichni víte, nebo alespoň tušíte, patří CSko mezi nejhranější multiplayer hry všech dob. Značná popularita a exkluzivita této hry vyvíjí samozřejmě obrovský tlak na vývojáře a většinou se stává, že druhý díl nedosáhne svému staršímu bráškovi ani po kolena. Hned na začátku musím říct, že se to v tomto případě nestalo. Ze začátku to vypadalo hodně špatně, Valve pořád oddaloval vydání HL2 a s tím i vydání CSS. Před rokem se začalo blýskat na lepší časy a ten památný čtvrtek si budeme pamatovat všichni. Valve, ačkoli stále napadána ohledně svého Steamu, nakonec vydala CS:S právě přes tento systém. Zatím nedokáži posoudit, jestli udělali dobře či špatně, ale hlavní je, že udělali aspoň něco. Zhruba měsíc před oficiálním vydáním byla na internetu k odzkoušení beta verze CS:S. Tu bych ale moc komentovat nechtěl a rovnou se vrhneme na plnou verzi CS:S.

Začněme statistickými údaji. CS:S obsahuje 9 map (havana, italy, office, aztec, cbble, chateau, dust, dust2, piranesi). Po přečtení názvů je jasné, že se nedostalo na některé velmi oblíbené mapy hrané hlavně v progamingu. Nejvíce podle mě zamrzí opomenutí map inferno a train, které jednoznačně patřily k nejhranějším mapám. Také nechápu krok tvůrců zařadit mapy havana, chateau, piranesi, tyto mapy se nehrají ani na public serverech. Pro lepší přehlednost a pro zakomponování více detailů bude v nejbližších dnech vydán článek s popisem map a zbraní. Bohužel některé mapy se vůbec nehrají a tím pádem je velmi obtížné je hodnotit.

Další statistický údaj, který zamrzí velmi mnoho a vyvolává ve mně rozporuplné reakce, je zařazení pouze jednoho skinu za každou stranu. Za stranu CT můžete být příslušníkem pouze jednotky SEAL. Za T je k dispozici maník v kukle, neprůstřelné vestě a bílých maskáčích. Nevím, jestli rozhodnutí vydat hru pouze se dvěma skiny nebylo učiněno z časových důvodů. Už jen v obrázku na pozadí jsou 2 postavičky za CT v jiném oblečení. Přínos zakomponování pouze dvou skinů do hry vidím pouze pro scénu progamingu, postavičky se nebudou plést a každá strana tak bude unikátní. Něco podobného, jako ve strategiích jsou modří a červení vojáčci. Na druhou stranu, když jsou zde jen 2 skiny, by od sebe měly být trochu více rozeznatelnější. Ve tmě musíte spoléhat jen na radar, rozeznat nepřítele je téměř nemožné. Pro informaci mám samozřejmě světlost monitoru na max. a světlost ve hře také. Jinak modely se povedly na jedničku. Sice si někteří stěžují na strohost textur a celkově velmi jednoduché provedení modelů, v tomto bych však spíše viděl plus. Postavičky jsou skvěle rozpohybovány, i když při strafování bych si ve skutečnosti nejspíš zamotal nohy. Některým lidem se také nelíbila přílišná nakloněnost hlavy směrem kupředu. Pravděpodobně nikdy neviděli nikoho střílet z pušky. K postavičkám tedy nemám nejmenší výtku.

Jako dalšího do parády bych si vzal engine, který CS:Source pohání. Jméno enginu je i v názvu a je na něho upřena velká pozornost. Source má být jednoznačně nejpokrokovějším enginem kombinujícím perfektní grafiku a fyzikální schopnosti modifikovaného enginu Havok2 .V praxi to znamená, že CS:S má oplývat perfektní grafikou a hraní bude ještě umocněno výbornými fyzikálními vlastnostmi. Jak je to ale skutečně? 3 dny hraní a testování možností enginu vyplavilo na povrch všechny mušky a hmyzoidy, kteří se v enginu skrývají. Většinu určitě uchvátí špičkově provedené rag-doll efekty. Smrti provázejí nejbizarnější polohy, jaké jsme mohli ve hře vidět. Těla neuvěřitelně reagují na to, z jaké strany zásah přišel. Bohužel při explozích dostává realita trochu na frak. Nejsem přívržence žádné sekty, která holduje krvi a rituálním obětím, ale podle mě po výbuchu granátu neudělá člověk tři přemety ve vzduchu a z tupým žuchnutím nedopadne na zem. Působí to velmi rušivým dojmem a rozhodně to velmi snižuje přehlednost, která byla silnou stránkou původního CS. Dále jsme při zkoumání některých věcí narazili na další podivné skutečnosti. Prvně jsem si toho všiml u banánů. Nebojte, ty jsou jenom na tržišti v italy. Při střele kamkoliv se vždy rozpůlil v půlce. Totéž bylo otestováno na dalších věcech se stejným výsledkem. Monitoru upadl rožek, pomeranč se rozpůlil, stůl se rozlomil na půl. Je sice pravda, že jsme v žádné hře takto pokročilou fyziku neviděli, ale matička příroda zůstává pořád nepokořena.

Nyní trochu odbočím a pak se budu věnovat grafice map. Při našem perverzním střílení do mrtvol jsme přišli na další velmi zvláštní věc. Všechny objekty, které nejsou na mapě pevně upevněny a dá se s nimi pohybovat, vykazují velmi zvláštní věc. Zdá se, že nejsou synchronizovány se serverem, ale pouze na klientském počítači. Ve hře je to nepatrný detail, ale když se nad tím zamyslíte, tak je to logické. Posílat tolik informací by potřebovalo velmi kvalitní a rychlé připojení a přiznejme si, pořád je to pro většinu problém. Jo a krápníky v office taky ustřelit nejdou :-).

Vraťme se ale k enginu a teď se vrhněme na grafiku. I když někteří říkali, že grafika je zastaralá a podobné, ne zrovna moc lichotivé věci, tak musím, ač mě asi někteří lidi zavrhnou, musím říct, že se mě líbí daleko více než u Dooma3. Podle mě jsou mapy velmi dobře barevně sladěny a každá odpovídá prostředí, ve kterém se daná úroveň rozprostírá. Většinou jsou mapy laděny velmi temně, až na oba dusty. S tím je spojena taky jediná moje výtka. Někteří kempeři nejdou vidět, ani pokud jim pomalu šlapete na hlavu, což se jim samozřejmě moc nelíbí. Jinak musím konstatovat, že grafika je na špičkové úrovni. Několik much jsme sice našli, spíše takové nesrovnalosti mezi fyzikou a grafickou stránkou hry.

Další věc, která jde ruku v ruce s grafikou, jsou hardwarové požadavky. Četl jsem důkladně většinu fór, včetně toho domácího, a k jednoznačnému výsledku jsem nedošel. Každopádně jsem si odnesl několik závěrů, o které bych se chtěl podělit. Začněme grafickou kartou, ta by měla být rozhodně ATI Radeon, hra je na tuto kartu speciálně upravena a dosahuje na ní nejlepších výsledků. Nejmenší verze karty bych doporučoval 9500Pro, kterou vlastním já. Na střední detaily jsou zde fps kolem 50, záleží na mapě. Pokud si chcete dopřát komfort a výhodu naprosté plynulosti, zbývá doporučit už jen ATI Radeon X800XT Platinum edition (X v názvu znamená římskou deset). Křemíkový chlapík se ale též pořádně v některých fázích hry zadýchává. Zde bych ponechal volbu na Vás. Ovšem tak optimum bych viděl Barton 2500+. Intel taktu kolem 2GHz. Paměť standard 512MB. Samozřejmě záleží na nastavení systému a vyladění configu, ale to je článek na jindy.

Tak co nám to ještě zbývá? Tak se třeba podíváme na zbraně. Oproti verze 1.6 žádná změna. Všechny zbraně zůstaly zachovány a vývojáři pouze oddělali štít, což rozhodně prospělo. Jinak zbraně zůstaly stejné, jenže se dost změnil rozptyl a jejich charakteristika. Z mého hlediska došlo na větší specializaci zbraní na různé vzdálenosti. Hodně záleží na tom, jakou zbraň si vyberete do jaké situace. AK47 i M4 trochu ztratily ze své ultimátnosti, což je jenom dobře, a pro souboje nablízko zde najdeme zbraně lepší. Damage zbraní byl také mírně upraven. Vznikly zde velké rozdíly v přesnosti střílení dávkou. Rozhodně nedoporučuji full-auto. V tomto režimu jsou zbraně velmi nepřesné. V tady této věci se hlavně změnil AK47, na jeho nové vlastnosti jsem si stále nezvykl. Naopak vlastnosti m4 zůstaly zachovány. Zbraním se budu podrobněji věnovat v dalším článku, proto je zde pouze strohý popis.

Další věcí, která se podle mě trochu změnila, se mně zdá celkové zpomalení hry a větší důraz na taktickou stránku. Tady toto je zatím pouze můj sugestivní dojem, ale několik lidí mi ho potvrdilo. Tato věc mě osobně velmi potěšila. Bohužel pro lidi, co to hrají pro zábavu, je to spíše krok zpět, ovšem situace je úplně jiná pro klany, kde se klade důraz na taktiku. Dále se mně zdá, že se zvětšil život. Hráč přežije daleko více střel do noh a do hrudníku. Do hlavy je samozřejmě skoro každý zásah fatální.

A co říci závěrem, CS:S se rozhodně povedl. Sice článek vypadá jako kritika, ale to je způsobeno tím, jak zábavný je a kolik jsem u něho strávil času. Tolik chyb je ovšem v každé hře, ne-li více. Samozřejmě se hra pořád vyvíjí a první patch na sebe určitě nedá dlouho čekat. Jinak podle mě starý CS zanedlouho vymizí z herní scény a odejde na zasloužený odpočinek, nemá se proč strachovat, o jeho nástupci je rozhodnuto.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

server counter strike source ( CS:S )

(rival, 27. 7. 2008 17:41)

IP serveru: 81.0.217.174:27161
www.hcrival.4game.cz
downloady, patche, hra, články, návody, forum, rady

pls pomocccc

(pls pomocccc, 13. 7. 2008 15:00)

pls jak to ma spustit mam patch 17 a nainstalovany to mam taky ale co mam spustit pls pls napiste mi na email pls pls tady muj email dvorak.ku.ba@seznam.cz nebo na icq 396 363 789 pls kdyz nepude moje icg tak mi napiste na ten email prosim pls pls pls pls pls pls pls pls predem diiik

CSko 1.6

(csko!!, 27. 3. 2008 11:55)

Chcete do klanu visi0n.clan_Cz]?? Server: 77.236.203.149:27016, více na www.csweb.nolimit.cz!!!

patch

(kjbfvdl, 2. 3. 2008 21:31)

scháním patch 14

PIčo

(Doufejme, 1. 3. 2008 17:10)

KDYZ to tak umis tak proc tady pises ze shanis patche tz curaku...bez do prdele!!!

fjgfjfjgfj

(bybncvncvn, 19. 2. 2008 23:56)

doufejme mi to umíme moc dobře demente zasranej

CS S

(Mr Face, 8. 2. 2008 13:23)

hele mam problém když sem si nedávno nainstaloval CS S tak mi to v klidu šlo,ale když sem si měnil Windows tak mi to najdnou přestalo jít! spustim to a vypadne mi obraz! nevim ci s tim! PLS dejte vědět na ICQ 231-949-092 díííík

zdar

(nevim, 31. 1. 2008 20:00)

poslete mi pls nejakej dobrej patch na counter strike source my scem s kamosem hrat pres intak tak mi nekdo pls pls pls pls poslete patch na toto ICQ:486-791-776 mimochodem menuju se pan.slimejs a jestli scete reknu vam i nake kody jo tak dik a pls pls pls pls pls pls poslete mi to nekdo tak dik

DOUFEJME

(zachrana, 1. 1. 2008 12:47)

Ahojte lidi WOE...hej neumite do seznamu.cz napsat counter strike source patch 17 ???lol dementi.... ale ze sem tak hodny tak sem vam tady sehnal stranku kde si ,muzete stahnout patche mate na vyber 17,i 16 ZDE:
http://www.zaparit.cz/nase-servery/counter-strike-source/server/download


jeste jednou pro dementy

http://www.zaparit.cz/nase-servery/counter-strike-source/server/download


a ME TO FUNKUJE BEZ PROBLEMU

Net

(,artn951, 19. 12. 2007 17:36)

Čau mám counetrs trike:source a chtěl bych si zahrát na netu ale nevím jak hraji teprve chvilu na vlastním počítači prosím o radu.
Kontakt je níže.Děkuji.

Patche

(martn951, 18. 12. 2007 15:15)

nebo semka hodte odkaz

Patche

(martn951, 18. 12. 2007 15:14)

nebo mě to pošlete na email : martn951@seznam.cz
prosím spěcchá

Patche

(martn951, 18. 12. 2007 15:13)

tady je icq : 225-246-497
prosím spěchá to

Patche

(martn951, 18. 12. 2007 14:36)

hej prosím sem furt na icq potřeboval bych poslat patche na to aby jsem mohl hrát přes net díky moc

Problem:(

(Mr Face, 18. 10. 2007 21:11)

čus hele mam problem když sem si nainstaloval CS S a spulsitil sem ho tak mi naskočila jenom černá obrazovka....ale dřív mi to šlo v poho nevíte někdo co by s tim mohlo bejt? dííík
ICQ:231949092

Problem:(

(Mr Face, 18. 10. 2007 21:11)

čus hele mam problem když sem si nainstaloval CS S a spulsitil sem ho tak mi naskočila jenom černá obrazovka....ale dřív mi to šlo v poho nevíte někdo co by s tim mohlo bejt? dííík
ICQ:231949092

Hledám patch

(Zubit, 4. 10. 2007 19:06)

Pošlete mi pls někod jakej koliv patch na Cs:source? pls kod má tak admi mi napíše na icq244-652-138, nebo na Zubit1@seznam.cz

Patch 17

(Va,pire, 7. 9. 2007 18:55)

nema tu niekto pls patch 17???poslete mipls niekto na ICQ 495-866-393 pls niekto mi poslite pls pls pls :|

non staem

(USB, 2. 9. 2007 17:58)

chcel bi som vedet kde najdem nejake non steam serveri na source


diki moc

Patche

(Zachrane, 23. 8. 2007 16:51)

jestli chces tak ti muzu hodit patche 16-17=))